Carina Sava – despre industria muzicala din Romania, interviu pentru TraiesteMuzica.ro

Carina Sava este una dintre femeile cu un cuvânt de spus în aria managementului artistic de la noi din țară. Licențiată în relații publice, Carina are un master în artist management la Berklee College of Music din Statele Unite, iar de peste 14 ani face parte din industria de entertainment din România. A fost managerul unor artiști ca VAMA, Tudor Chirilă, VUNK, Zoli Toth, iar acum este Vice-Președinte RAW Music, co-fondatoarea asociației care organizează Mastering the Music Business (MMB), primul și cel mai mare eveniment din industria muzicală organizat în România. De curând, a pus bazele propriei agenții de management artistic, Watermelon Agency.

Am povestit cu Carina mai multe detalii despre primul program de mentorship pentru femeile din industria muzicală din România, dar și despre conferința Mastering the Music Business, ce va avea loc între 5 și 7 septembrie în București, la hotel Caro.

Carina, cum ai descrie, în câteva cuvinte, industria muzicală din România?

În România avem o industrie muzicală încă tânără, dar în etapa de maturizare. Cred că s-a aşezat foarte mult piaţa muzicală în ultimii ani, companiile au devenit din ce în ce mai profesioniste, apar agenţii şi case de discuri noi care cresc frumos şi provoacă status quo-ul. Sigur că din multe puncte de vedere suntem încă în urma ţărilor din vest, care au avut un avans de câteva decade faţă de România, dar cred că adeseori compensăm prin creativitate acolo unde sistemele nu sunt încă puse la punct.

Cum a început proiectul Women in Music Romania și care a fost parcursul lui până acum?

Women in Music Romania, ca iniţiativă generală, a început prin nişte întâlniri în 2019 între mai multe femei din industria muzicală. A fost interesant şi util să ne vedem, dar nu ne era foarte clar cum să continuăm, nu aveam nişte obiective conturate, nu aveam nicio structură. Abia în 2021, când am intrat ca parteneri prin Asociaţia RAW Music în proiectul internaţional MEWEM şi am organizat primul program de mentorship dedicat femeilor din industria muzicală românească, am început să înţelegem mai bine cum am putea aduce la un loc femei cu experienţă, lidere în music business, dar şi femei care îşi doresc să intre în acest domeniu sau care, deşi lucrează deja în industria muzicală, simt nevoia să se conecteze mai bine cu alte femei, vor să înţeleagă mai bine acest ecosistem etc. Astfel că am continuat programul de mentorship, care acum se află la a treia ediţie şi am pornit şi alte proiecte sub umbrela Women in Music Romania. Unele sunt evenimente de networking, altele – cum e HerStory – au ca scop promovarea unor femei extraordinare din industrie, care pot deveni surse de inspiraţie atât pentru colegele mai tinere, cât şi, de ce nu, pentru colegii bărbaţi. Au avut loc deja primele ediţii în care le-am avut ca invitate pe Olga Juverdeanu (Managing Director Global Records), Ioana Chereji (Head of Communications UNTOLD Universe) şi urmează încă 4 evenimente live anul acesta cu Anca Lupeş (Fondatoare Mastering the Music Business), Laura Coroianu (Co-Fondatoare Emagic), Anamaria Hâncu (PR Saga Festival, Inna, Delia, Antonia), Andreea Berghea (Music Director Kiss FM). E fabulos feedback-ul primit în urma fiecărei iniţiative Women in Music Romania, atât de la femei, cât şi de la bărbaţi din industrie şi suntem foarte motivate să continuăm şi să creştem acest proiect.

Ne poți împărtăși o poveste de succes din cadrul proiectului?

Faptul că ne aflăm la a treia ediţie a programului de mentorship este în sine o poveste de succes pentru noi, având în vedere că pornisem la drum cu gândul că va exista o singură ediţie, în 2019. Apoi, dacă ne raportăm la rezultatele programul de mentorship pentru participante, unele dintre ele au găsit noi joburi în industria muzicală, ceea ce e grozav nu doar pentru ele, ci şi pentru companiile care le-au recrutat. Avem foste participante care au fost remarcate de mentori în timpul programului şi au ajuns în echipele UNTOLD şi Global Records. Două dintre mentees au rezonat atât de bine încât au început o colaborare de tip artist – manager, care pare foarte satisfăcătoare pentru amândouă. Pentru mine, personal, un mare succes e comunitatea de femei care se crează uşor, uşor, care se descoperă unele pe altele, se recomandă reciproc, se susţin şi evoluează împreună. Şi aici mă refer la mentees, dar şi la mentori.

Cum va arăta programul de mentorship din acest an? Ce pregătiți pentru participante?

De la an la an am adus mici schimbări programului de mentorship. Anul acesta programul va fi mai intens decât la primele 2 ediţii deoarece, dincolo de întâlnirile unu la unu dintre mentori şi mentees şi întâlnirile de grup, venim cu o nouă provocare: un proiect de grup pe care participantele îl vor dezvolta pe parcursul celor 7 luni de program. Vor lucra în echipă, se vor organiza singure, îşi vor stabilit roluri şi responsabilităţi, iar în martie 2024 ne vor invita să vedem roadele muncii lor. Sigur că vor beneficia de tot suportul nostru şi de consiliere de la specialişti în music business. Sunt convinsă că va fi o experienţă excelentă de învăţare despre cum funcţionează anumite zone ale industriei muzicale, dar şi o ocazie să-şi dezvolte o serie de soft skills.

Te ocupi și de organizarea celei mai mari conferințe din industria muzicală de la noi. Cu ce vine nou cea de-a 8-a ediție a Mastering the Music Business?

Aşa e, pe 5-7 septembrie avem o nouă ediţie MMB – Mastering the Music Business. Avem confirmaţi în jur de 115 speakeri din 18 ţări, profesionişti din toate sferele industriei muzicale şi nu numai. Pregătim peste 40 de sesiuni, de la workshop-uri şi prezentări la paneluri de discuţii, interviuri şi sesiuni de speed networking. Încercăm să acoperim cât mai multe teme de interes pentru artişti şi profesionişti din industria muzicală şi în același timp să creăm cât mai multe oportunităţi de socializare şi networking. Iar fiecare seară de eveniment se termină la Expirat, unde ne aşteaptă showcase-urile artiştilor care abia aşteaptă să fie descoperiţi de manageri, agenţi, promoteri de festivaluri. Avem şi artişti români care sunt gata de export, dar şi artişti internaţionali care vor să cucerească piaţa românească. Pentru ei pregătim şi anul acesta programul MMB Mentorship, prin care conectăm fiecare artist cu un mentor din rândul speakerilor de la conferinţă.

Ce i-ai spune unui artist la început de drum, care nu a participat la nicio ediție MMB până acum?

I-aş spune că nu e timpul pierdut 🙂 Eu cred sincer în învăţare continuă şi cred că ar trebui să fie valabil şi pentru artişti. Dacă te uiţi în jur, o să vezi că toţi artiştii de succes (români sau internaţionali)  înţeleg foarte bine şi business-ul din spatele muzicii. Ştiu că nu e suficient să fii talentat, să ai voce sau să fii un songwriter bun. E important să ştii cum să-ţi exploatezi munca, să-ţi cunoşti drepturile ca să nu fii tu cel exploatat, să ştii ce să ceri de la un manager sau agent de booking, dar şi cum trebuie să te comporţi tu cu ei ca să te asiguri că nu se satură de colaborare şi aşa mai departe. Sigur că sunt subiectivă, dar chiar cred că MMB e locul ideal în care să înţelegi mai bine ce înseamnă industria muzicală.

Care sunt cele mai importante idei cu care ai rămas, de-a lungul timpului, de la speakerii MMB?

Cred că ideea principală este că activăm într-o industrie în continuă schimbare şi că e important să fim deschişi la minte, flexibili, dispuşi să învăţăm constant. Am învățat că e important să rămânem conectaţi unii cu alţii, că e o industrie în care nu prea poţi să ai succes de unul singur, e mereu un efort de echipă. Chiar şi atunci când nu lucrezi direct cu unii dintre colegii din industrie, simplul fapt că eşti în contact cu ei, schimbi idei, dezbaţi diverse situaţii, ajunge să te dezvolte ca profesionist, îţi extinde orizonturile.

Anul trecut a existat secțiunea „Meet the experts” prin intermediul căruia completai un formular și aveai ocazia să te întâlnești one to one cu unul dintre speakerii MMB. Va mai fi și anul acesta o astfel de oportunitate?

Anul acesta am readus sesiunile de Speed networking, care îţi permit să cunoşti şi să interacţionezi cu profesionişti din 5 sfere ale industriei: festivaluri, festivaluri de tip showcase, cluburi, agenți de booking şi manageri. Practic, te înscrii şi ai oportunitatea de a sta la masă câte 5 minute cu reprezentanţi ai unor festivaluri ca Electric Castle, Glastonbury, Primavera Sound, Jazz in the Park etc sau cu managerii unor artişti ca Alina Eremia, byron, Robin and the Backstabbers, The Mono Jacks, Alexandru Tomescu, Alexandra Stan etc.

Anul acesta sesiunea Meet the experts va fi dedicată doar studenţilor Eastern European Music Academy, un proiect de educaţie extraordinar în care suntem parteneri cu Music Export Ukraine şi Lala Slovak Export.

Ce artiști nu lipsesc din playlistul tău?

În primul rând, am mai multe playlist-uri, în funcţie de mood. Cel de alergat e cel mai variat pentru că am nevoie de multă energie, deci am aruncat acolo de toate, inclusiv mai toate guilty pleasure-urile 😀Ca artişti, nu lipsesc Nothing but thieves, grandson, Yungblud, Coldplay, Muse, Fall out Boy, Pink etc. Din playlist-urile mai lente sigur nu vor lipsi Asaf Avidan şi Keane.

Pe Carina o puteți întâlni între 5 și 7 septembrie, la conferința Mastering the Music Business, locul unde poți semna cu viitoarea ta casă de discuri, unde ai ocazia să cânți împreună cu artistul preferat sau să bei o cafea alături de vedetele pe care le-ai admirat mereu. MMB e locul unde se întâlnesc și schimbă idei sute de participanți, printre cei mai cunoscuți profesioniști din domeniu: artiști, compozitori, manageri, agenți de booking, oameni de PR cultural și muzical, promoteri, publicitari, specialiști în online și digital, oameni de radio, jurnaliști, sunetiști, profesori de canto, reprezentați ai label-urilor majore și independente și nu numai. Mai multe detalii: https://www.masteringthemusicbusiness.ro/

 

LASĂ UN COMENTARIU

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.