În contextul alegerilor prezidențiale din România din 2024, mai mulți artiști muzicali și cântăreți autohtoni și-au exprimat sprijinul pentru diverși candidați prin lansarea de melodii dedicate campaniilor electorale. Desigur, unele melodii au fost comandate special și au fost plătite corespunzător, dar informații clare în acest sens nu au apărut în spațiul public.
Un exemplu notabil este manelistul Tzanca Uraganu, care a lansat o melodie pentru a-l promova pe George Simion, liderul și candidatul partidului AUR. Melodia se numeste sugestiv „George Simion UN PRESEDINTE MODEL”.
Tzanca Uraganu – George Simion UN PRESEDINTE MODEL (versuri)
De asemenea, Nicolae Ciucă, candidatul PNL, a beneficiat de o melodie dedicată, din partea lui Dani Mocanu. Piesă a ajuns repede în top tendințe pe youtube, depășind 1 milion de vizualizări.
UPDATE: Cu o zi inainte de primul tur al alegerilor, pe 23 noiembrie, Gheboasa lanseaza si el o melodie de sustinere pentru PNL si Nicolae Ciuca. Piesa este intitulata „PNL” si are ca refren: „PNL, PNL, stop toate partidele – Votez săgeata albastră, luptă și câștigă pentru țara noastră – Luptă și câștigă pentru țara noastră – Libertatea să conducă, dar să conducă – De asta îl aleg pentru domnul Ciucă …”
Versurile, chiar dacă sunt la prima mâna, reușesc să transmită clar mesajele de susținere și îndemnul de a alege un anumit candidat.
În bătălia manelelor electorale este clar că Nicolae Ciucă câștigă detașat, detaliu interesant având în vedere că nu pare un personaj care chiar să se identifice cu acest gen de muzică, în comparație cu alți candidați. Faptul că PNL a decis să se asocieze pe final de campanie cu două personaje controversate din lumea manelelor, Dani Mocanu și Gheboasa, poate însemna un test, o modalitate de a „penetra” noi categorii de potențiali alegători și desigur, disperare și încercarea de atrage votanți prin orice modalitate.
Aceste inițiative, de a lansa melodii de sustinere a politicienilor in prag de alegeri au devenit o practica tot mai des întâlnită în campaniile electorale, în care muzica este folosită pentru a atrage electoratul, de obicei cel tânăr, și pentru a crea o conexiune emoțională cu publicul. Ce avem de menționat în anul de alegeri 2024 este melodiile menționate mai sus au ajuns în top trending pe youtube.
Implicare artiștilor în campaniile electorale, din inițiativa proprie sau, așa cum se întâmplă cel mai des – pentru o remunerație corespunzătoare, subliniază rolul important al muzicii ca instrument de mobilizare. Genurile alese reflectă nu doar strategii politice, ci și încercarea de a personaliza mesajele către diverse segmente ale populației. Astfel, muzica devine un element central în peisajul electoral, consolidând legătura dintre candidați și electoratul lor.